10 מי יודע • ראש חודש טוב

    דוד גדנקן No Comments on 10 מי יודע • ראש חודש טוב
    19:48
    02.05.24
    קובי פינקלר No Comments on שר הביטחון והרמטכ"ל החליטו: מינויים דרמטיים בצה"ל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    היום ערב ראש חודש אלול שיבוא עלינו ועל כל בית ישראל לטובה ולברכה וזה הזמן להכיר את יום ראש חודש מזווית אחרת. דוד גדנקן עם עשרה דברים שלא ידעתם על ראש חודש.
    א. בימי קדם היו באים עדים לסנהדרין, שישבו בשערה של ירושלים והעידו כי ראו את מולד הלבנה. אחרי שנחקרו ואושרה עדותם הכריזו סנהדרין על ראש החודש.

    ב. את קידוש החודש ציינו בשתי פעולות, האחת המפורשת בגמרא: הדליקו משואות על ראשי ההרים, כדי להודיע לתפוצות ישראל, על מועד ראש החודש.

    ג. מתוך רמז הכתוב במסכת נידה (דף ל"ח) למד רש"י ומפרשים גם אחרים, כי את ההכרזה על ראש החודש ציינו גם בתקיעת שופר.

    ד. מאז תקופת האר"י הקדוש ורבי משה קורדברו, היו בעלי הקבלה צמים ומתפללים בערב ראש החודש . המקובלים ידעו את צפונות הירח ולכן מחרדת יום הדין צמו בערב ראש החודש.

    ה. מנהגם של המקובלים לצום בערב ראש החודש, ידוע היום כמנהג יום כיפור קטן, הסיבה לשם זה והקשר ליום כיפור, כי ביום זה מתכפרים עוונות של כל החודש, כפי האמור "זמן כפרה לכל תולדותם".

    ו. מקובלי צפת, לא רק שצמו בערב ראש החודש, אלא גזרו על ביטול של מלאכה של מחצית היום. היו מתקבצים בבית הכנסת הגדול או במערת הושע בן ארי וקוראים את כל ספר תהילים.

    ז. מקובלים וצדיקים נוהגים להקדים קום ביום ראש החודש, מתכנסים ונוהגים ללמוד ולהגות באמרי הזוהר. העוסקים בתורת הסוד של ראשי חודשים נוהגים לקרוא פסוקים מתוך ספר ויקרא.

    ח. נוהגים להוסיף בתפילת ראש החודש, לאחר שיר של יום את פרק ק"ד בתהילים "ברכי נפשי". הסיבה היא כי בפרק זה נאמר "עשה ירח למועדים". המקובלים חוזרים בתפילתם על קריאת פרק ברכי נפשי, כמה וכמה פעמים.

    ט. משנקבע המועד לראש החודש, היו שנהגו שלא להרבות במלאכה ביום זה. לפי התלמוד הירושלמי במסכת פסחים, נשים היו שובתות לגמרי ממלאכתן.

    י. נזכיר כמה מנהגים מהעבר שהיו נהוגים בראשי חודשים ואינם נהוגים כיום. היו שהדליקו נרות בראשי חודשים. היו שלבשו בגדים חגיגיים, לפי האמור "חמש חליפות בגדים" חמש ראשי תיבות חודש, מועד, שבת. היו שנהגו בסעודה חגיגית ומיוחדת לכבוד ראש החודש. רבי שמעון בן חלפתא היה רגיל בכל ראש חודש לשאול בשלומו של רבי ולכן המנהג להקביל פני רבו בראשי חודשים. בגולה, היו ילדים שהביאו תרומה קטנה למלמד בחדר או בת"ת, והיו קוראים למנהג זה "מעות ראש חודש".

    שיהיה לנו חודש מבורך , למתחילים (בני עדות המזרח) להגיד סליחות בכל ימי חודש אלול, ולשאר בני עמנו שיתקבלו תפילותינו ע"י כסא הכבוד ולאלתר. חודש טוב



    0 תגובות